دارامان

matalebeomomi matalebeomomi .

matalebeomomi

نشانه هاي كمبود امگا 3 در بدن

تصوير مرتبط

تحقيقات نشان مي دهند كه اسيدهاي چرب امگا 3 باعث كاهش التهاب در بدن مي شوند و ممكن است به كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند بيماري قلبي، سرطان و آرتريت روماتوئيد كمك كنند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از آواي سلامت،فعاليت اسيدهاي چرب امگا 3 به همينجا ختم نمي شود. اين چربي ها تاثيرات مستقيم روي مغز دارند و منجر به بهبود عملكرد شناختي و رفتاري مي شوند. معمولا اين چربي ها كه شامل دو نوعDHAوEPAمي شوند، عمدتا در مواد غذايي خاصي مانند ماهي، گردو، دانه هاي چيا، روغن زيتون، روغن سويا و ميگو وجود دارند. فقر اسيدهاي چرب امگا 3 با هشدارهاي جدي براي بدن همراه است:

افسردگي: محققان به اين نتيجه رسيده اند كه نرخ ابتلا به افسردگي در كشورهايي كه مردمانشان از اسيدهاي چرب امگا 3 به طور منظم استفاده مي كنند، بسيار كمتر است. اين چربي ها فعاليت عصبي مغز را نرمال مي كنند. امگا 3 از تركيبات اصلي هورمون سروتونين است كه در بهبود روحيه نقش دارد.

آرتريت روماتوئيد: متخصصان بر خاصيت ضد التهابي اسيدهاي چرب امگا 3 تاكيد مي كنند. به طور كلي عدم مصرف كافي اين چربي ها با افزايش التهاب در بدن، شانس ابتلا به بيماري هايي مانند آرتريت روماتوئيد همراه با درد شديد مفاصل را افزايش مي دهد.

افزايش وزن: اين نكته ثابت شده كه امگا 3 فعاليت متابوليك در سلول ها را افزايش مي دهد. كمبود اين چربي در رژيم غذايي منجر به كاهش متابوليسم و سوخت و ساز شده و افزايش وزن را به همراه دارد.

بيماري قلبي: محققان دانشگاه هاروارد ثابت كرده اند افزايش كلسترول ال دي ال در بيماران قلبي خطر مرگ را در آنها بالا مي برد. اين در حالي است كه اسيدهاي چرب امگا 3 منجر به كاهش ال دي ال مي شوند و با كاهش التهاب در سراسر بدن، كاهش فشار خون و كاهش خطر لخته شدن خون، منجر به كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي نيز مي شوند.

كاهش سطح يادگيري: همانطور كه گفته شد امگا 3 روي فعاليت مغز به طور مستقيم تاثير مي گذارد و به عملكرد عادي نورون ها كمك مي كند. كاهش سطح امگا 3 در بدن باعث مي شود عملكرد نورون ها كاهش يابد و مشكلات حافظه و يادگيري بيشتر شود.

آسيب پوستي: اسيدهاي چرب امگا 3 مسئول حفظ سلامتي غشاهاي سلولي در پوست هستند. علاوه بر اين، امگاه 3 به پوست اجازه مي دهد كه مواد مغذي سالم را جذب و مواد زائد را دفع كند. فقر امگا 3 آسيب هاي پوستي جدي به همراه دارد.

از دست دادن تمركز: اگر مقدار زيادي ماهي چرب نخوريد يا مكمل امگا 3 دريافت نكنيد، احتمال اينكه دچار ضعف در تمركز بشويد بالا مي ‌رود. بسياري از افراد بعد از اينكه از ميزان دريافت روزانه امگا 3 خود مطمئن مي ‌شوند، پيشرفت قابل توجهي در سطح تمركز خود تجربه مي ‌كنند.

اگزما: مطالعه ‌اي كه نتايج آن در ژورنال درماتولوژي انگلستان منتشر شد نشان مي‌ دهد مصرف مكمل‌ هاي اسيدهاي چربDHAمي ‌تواند عوارض اگزما را تا 23 درصد كاهش دهد. اگزما بر اثر واكنش‌ هاي آلرژيك و التهاب ايجاد مي شود و نقش امگا 3 در كاهش التهاب و در نتيجه بهبود عوارض اين بيماري اثبات شده است.

بي‌ خوابي: يك تحقيق در دانشگاه آكسفورد نشان داد، افرادي كه سطح بالاي امگا 3 دارند خواب باكيفيت ‌تري را تجربه مي ‌كنند. با اين حال توصيه مي شد كه افراد مكمل امگا 3 خود را صبح‌ ها استفاده كنند نه شب‌ ها. چون خوردن امگا 3 نزديك به ساعت خواب مي‌ تواند شما را بيدار نگه دارد.

ناخن ‌هاي شكننده: ناخن ‌هاي نرم، پوسته پوسته شده و شكننده همگي نشانه‌ هاي خارجي هستند كه مي ‌گويند چيزي در بدنتان درست كار نمي‌ كند. اين مشكل مي‌ تواند كمبود امگا 3 باشد. بسياري از تحقيقات نشان داده ‌اند كه امگا 3 موجود در منابع حيواني مانند روغن ماهي بسيار ساده‌ تر از منابع گياهي جذب بدن مي‌ شوند. بنابراين وارد كردن ماهي‌ هاي چرب به برنامه غذايي مي ‌تواند يكي از بهترين راهكارها باشد.
 


برچسب: امگا 3 ،كمبود امگا 3،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۶:۰۳ توسط:farzaneh موضوع: